Varför stal ni hen?

Något jag läste i morse fick mig att börja grubbla på ordet hen. Och med risk för att uppröra tänkte jag berätta varför ;) Jag undrar varför det har fått en sån dum definition nu mera? Förr (ja ordet har faktiskt funnits sen 60-talet!) så använde man det bara när man inte visste vilket kön man talade om. Tex om ett brott hade begåtts av okänd person så sa man hen innan man hade fått veta om det var en kvinna eller man. Men när brottet var löst och man visste vem gärningsmannen var så sa man inte hen längre!
Detta gör man säkert fortfarande idag! Jag tror inte denna gamla användning av hen har försvunnit....  Men det feministiska användandet av ordet har väl majoritet idag? Och i det feministiska landet betyder det ju något helt annat.
Jag använde gärna ordet förr! Jag tyckte att det var ett bra ord att använda när man inte visste vem man pratade om. Men nu när det på senare år har bytt betydelse, att det numera handlar om att sudda ut könsroller och göra båda könen till ett och samma så är jag inte med längre! Jag gillar det inte.
Jag tycker att killar ska va killar och tjejer ska va tjejer. Och jag tycker banne mig att det ska vara tydligt också! ;)
 
Förstår inte grejen med detta utsuddande mellan den blå och den rosa sidan. Om barn blir påpushade redan från början av föräldrarna med att de ska va könsneutrala så är ju risken att de skapar en könsneutral personlighet mot sin vilja!? Om de hade förstått grejen och hade fått välja själva så kanske det inte alls hade varit detta de valt? Låt människor få välja själva när de växt upp istället! När de är så pass utvecklade att de kan välja själva vilket bås de vill stå i.
Det är ju skillnad på att tala om för nån att det är okej att va den man vill vara och att tvinga på någon att vara könsneutral från födseln? (För Ja det är faktiskt påtvingande, eftersom barnet inte har förmåga att ifrågasätta när det är litet).
 
När jag var liten lekte jag hellre med bilar än med dockor och jag bar "pojkiga" färger mer än "flickiga" osv. Men det föll sig helt naturligt utan att någon feminist behövde peka med fingret åt min omgivning och säga att det minsann var okej. Alla tyckte redan att det var okej ändå! Ingen reflekterade ens över det.
Användningen av ordet hen idag är verkligen skit(o)nödigt! Det är ingen som bryr sig om lilla pluttan har jeans istället för kjol! Ni behöver inte protestera, propagera och predika om att det är okej. För det har redan alltid varit okej.
 
Nej ge oss ordet hen tillbaka! ;) Ni behöver det inte.
 
Känsligt | |
#1 - - Emma:

så bra skrivet! :) ha en fin söndag!

Svar: Härligt att du tycker det ;) tack så mycket detsamma!
VENICE

#2 - - Alicia - Alicia And Stuff:

Bra text, och jag håller absolut med!! Känns faktiskt konstigt att använda "hen". Antingen är man ju en kille eller en tjej. Men att en kille gillar smink till exempel eller andra "tjejiga" saker bryr jag mig inte om, det är väl bara kul liksom. Men han är ju fortfarande en kille för det?

Sv. Jo så kan det vara, men jag vill hinna njuta av allt julpynt innan det är dags att plocka bort! Och tack detsamma!!

Svar: Ja självklart är en kille fortfarande lika mycket kille om han använder smink ;) Jag var lika mycket tjej när jag var liten fast jag lekte med bilar och hade jeans. Men man ska inte bli tvingad som barn att tex ha pojkläder varannan dag och flickkläder varannan dag bara för att föräldrarna vill propsa på jämställdhet. Då blir man uppfostrad till att man inte ska veta sitt kön. Inte rätt! ;)
VENICE

#3 - - Agnes:

håller med dig!

#4 - - Agnes:

på vissa delar

Svar: Berätta gärna vilka ;)
VENICE

Upp