Min eviga vaggsång är allt som finns kvar...

Känner ni igen den här låten?
 
Det är skimmer i molnen och glitter i sjön, det är ljus över stränder och näs. Och omkring mig står den härliga skogen så grön bakom ängarnas gungande gräs. Och med sommar och skönhet och skogsvindsackord
står min hembygd och hälsar mig glad.
Men var är min faders gård? Det är tomt bakom lönnarnas rad. Det är tomt, det är bränt, det är härjat och kalt, där den låg ligger berghällen bar.
Men däröver går minnet med vinden så svalt, och det minnet är allt som är kvar. Och det är som jag såg en gavel stå vit och ett fönster stå öppet däri.
Som piano det ljöd och en munter bit av en visa med fin melodi. Och det är som det vore min faders röst.
 När han ännu var lycklig och ung, innan sången blev tyst i hans dödssjuka bröst och hans levnad blev sorgsen och tung.
Det är tomt, det är bränt, jag vill lägga mig ned invid sjön för att höra hans tal om det gamla som gått, medan tiden led, om det gamla i Alsterns dal.
Och sitt sorgsna och sorlande svar han slår, men så svagt som det blott vore drömt:
"Det är kastat för vind sedan tjugo långa år,
det är dött och begravet och glömt. Där du kära gestalter och syner minns, där står tomheten öde och kal, och min eviga vaggsång är allt som finns kvar av det gamla i Alsterns dal".
Musik, Skrivet av någon annan | |
#1 - - Sandra Lundin:

Så himla fin!

Svar: Visst är den :) Fröding!
VENICE

#2 - - Kajsa-Stina:

Absolut! Den låten är så fin. Det är väl Gustaf Fröding eller vad han heter som gjort originalet men att Mando Diao gjort en cover? Så fin :) <3

sv: Men det är ju skönt det iallafall att om det skulle krisa så kan ni byta mellan varandra. Annars hade det ju inte varit okej alltså! Men så synd att det krångar ändå så ingen kan byta på med dig på julafton :( Men som du säger så är det ju bara 4 timmar och det klarar du galant vännen! <3 Vilka timmar är det du jobbar? När börjar och slutar du på julafton? Ja men precis. Det är lika bra att inte "krångla" nu och vara besvärlig som det så fint heter haha! Så att du kan få förlängt och en fast anställning t o m kanske. Hoppas på det! :) <3

Ja det känns jättebra att intervjun blev lyckad så jag hoppas att det blir det i skrift och på webb tv också. Men det tror jag! Det kändes ju så bra så vi får hoppas på det :)
Haha ja innan jag var med på den här intervjun så är väl det närmsta jag varit med i tidningen när man fyllt år osv och när man varit på hockey och kommit med i klacken :) Vad kul att hamna på blogg.se förstasida! Hur gör man det? Det skulle jag också vilja göra. Det skulle ju vara en ära tt få göra det :) När var du på förstasidan? :)

Kramar <3

#3 - - My Fredblad:

Ingen aning vad det är för nån! Vad för låt är det? :)

Svar: Det är Mando diao's tolkning av Gustav Frödings texter :-) Spelades mycket i somras ;-)
VENICE

Upp