Min röst i valet, och lite till

När jag röstar är jag egoistisk. Det enda rätta jag kan göra just där och då är att tänka på mig själv. Man SKA tänka på andra människor, ja! Man ska hjälpa till, finnas för andra, göra det lilla man kan för sina medmänniskor. För det mesta, Ja. Men när det kommer till ett sånt här val så kan man inte tänka på andra hur långt som helst. Det är ju DITT liv du ska forma din röst efter. DITT val som ska göra DITT liv bättre. Det finns alltid undantag när det gäller familjeangelägenheter eller andra hjärtefrågor som vi är lite djupare enagerade i än vårt eget lilla ego, ja det vet jag. Men det är ett sidoämne. Och gynnar något mina vänner så gynnar det även mig och blir automatiskt även det en egofråga. Enkelt. Punkt.
 
Ett fenomen:
Jag fascineras inför varje val, av hur folk brinner så otroligt hårt för att prata om alla andra människor men aldrig om sig själva. Det tjafsas hit och dit om varför man ska rösta på Parti A för att Kalle Lat på Slöträsk 8 (som ingen känner) minsann inte ska tro att han ska kunna ligga och lata sig på bidragssoffan längre, eller varför man ska rösta på Parti B för att Kalle Kosing på Dollarstigen 5 (som ingen heller känner!) minsann inte ska tro att han kan kunna... bla bla bla.
Vad tusan tänker folk med?
Jag vill rösta på ett parti som gynnar MIG, gör MITT liv bättre och som får MIG att må bra. Jag skiter väl i vad någon Patrik Svetsare i Ystad gör om dagarna, jag känner inte honom! 
Om jag skulle rösta efter hur jag vill "sänka" andra människor som jag inte tycker bidrar till samhället/tar för mycket av samhället eller vad nu folk tjatar tungan av sig om, SÅ HAR JAG OM 60 ÅR SLÖSAT BORT ALLA MINA RÖSTER OCH DÄRMED MITT LIV PÅ ATT GLÖMMA BORT MIG SJÄLV.
 
Jämt (jag menar verklingen JÄMT) när man hör eller deltar i diskussioner om politiken, så får alltid någon i gruppen minst en sån här arg fråga (eller liknande):
"Tycker du verkligen att invandrarna bla bla bla?!"
"Va fan?? Tycker du att alla bidragsslukare ska kunna bla bla bla?!"
"Men hur tänker du nu?! Tycker du att de rika ska få allt bla bla bla?!"  ................
 
Nej. Jag tycker ingenting om det där! Inte när jag röstar. Det är mitt svar om någon ställer en sån fråga till mig.
 
Jag röstade S i det här valet. Och det gjorde jag med den enkla förklaringen jag redan dragit.
I förra valet röstade jag på något annat, för det var bäst för mig just då. Nästa gång kanske mitt liv har förändrats så pass att jag har hunnit tänka om en gång till. Det är bara just så enkelt du behöver göra det för dig!
 
Krångla inte till det med missunnsamhet och hat mot folkgrupper osv. Rösta på det du TYCKER OM istället för att försöka sätta käppar i hjulet för andra! Det gynnar inte dig själv ett dugg. Det enda du får ut av det är en liten kort stunds känsla av skadebehag som kommer tyna bort ganska snabbt, och följden av detta känner alla hatmissbrukare till -  En hunger efter att få jaga något nytt att hata.
 
Så det finns en fråga jag skulle vilja ställa till en stor hop människor:
Hur kan du känna dig nöjd när du sitter där hemma i soffan nu och har segrat med en röst som "sänkte" din granne, fick rika Kalle i Kalix att betala mer skatt eller fick Lata Lasse i Ledberg att resa sig från fåtöljen? Bara för att det var det enda du brann för just då.
Vad fick du själv? egentligen...
 
 
Politik | |
Upp