Utan bokstavskombination är jag inte inne?

Varför har detta jagande efter psykiatriska diagnoser blivit så hypat? Det har blivit en dum innegrej som jag stör mig otroligt mycket på. Alla vill helt plötsligt ha en "häftig bokstavskombination".

Det jag syftar på här är inte dom som gått till läkare och blivit diagnostiserade utan dom som självdiagnostiserar sig! Man bara googlar lite och placerar sig själv i nåt fack som verkar passa eller låter häftigt, och använder nästan detta sen som sin identitet! WTF??
Nu tänker säkert vissa "Det kanske är skönt att få veta en orsak till varför man är som man är eller mår som man mår och därför söker man en diagnos att luta sig mot".
Men vet ni vad? Man kan må jättedåligt ibland utan att ha en sjukdom. Det är mänskligt! Och man kan ha konstiga små saker för sig utan att vara psykiskt störd. Det är också mänskligt! Normala och friska människor mår dåligt emellanåt och normala människor har konstiga saker för sig. Det är helt normalt!
 
Lika inne har det blivit att diagnostisera andra. När folk skvallrar om varann så sätter de idag diagnoser på varann. Så fort nån har nåt problem eller har betett sig lite konstigt så MÅSTE personen tilldelas en diagnos av omgivningen. Jag spyr på skiten!! Lägg av! Ni är inga läkare för fan!
Det är som om folk glömt bort vad en normal människa är. Som om en normal människa inte kan ha överflöd av känslor, ligga lite efter eller bry sig lite mindre än andra! Vad kommer det här jag-tror-jag-är-expert-och-kan-diagnostisera-alla-andra-beteendet ifrån?? Blaaaah!! Äckligt...
 

DETTA ÄR EN HÅN MOT FOLK SOM ÄR SJUKA OCH LIDER PÅ RIKTIGT
 
 
Psykologi | |
#1 - - My Fredblad:

TACK! Du satte bokstavligen ord på mina tankar! Hör du mycket om sånt i din närhet eller? :(

#2 - - Kajsa-Stina:

Åh jag håller så jävla mycket med dig om det här! Att det ska vara inne att ha en diagnos liksom och nånting som man skryter om! Alltså absolut att det är bra att man accepterar om man har en diagnos och kan gilla läget liksom och inte se sig som annorlunda och se ner på sig själv. Men att diagnostisera sig själv och att diagnostisera andra. Nej då har det gått för långt. Som du säger med att man ska studera andra och sätta en diagnos på dom. Näej. Det är inte okej. Och att liksom skylla det på en diagnos och säga om en person att den är typisk en sån som har den eller den diagnosen. Så STÖRANDE.

sv: Okej! Tack fina du att du kollar upp vart dom ska uppträda nånstans :) Precis. Antingen Umeå eller Uppsala blir närmast för mig så jag får se isåfall vilken av städerna jag väljer. Så spännande! :) Har du varit på nån föreställning med komiker innan också eller är det första gången? :)

Du är så snäll och förstående på att sätt och vis och jag är så glad att vi hittat varandras bloggar och att jag får prata med en sån fin person <3 Du kan verkligen få mig på bättre tankar och faktiskt inse att det är bra för mig att nu utöka målen för att gå upp i vikt och att jag på sikt ska må bättre. Det känns skitjobbigt nu men det kan bara bli bättre. Jag måste försöka att tänka positivt och se det ljusa i allt elände. Även om det är svårt emellanåt. Hur mår du annars idag? <3
Kramar <3

#3 - - Sussi:

Haha, Ja jisses vad jag har pratat om detta..

Jag är så trött på att det är trendigt med diagnoser. Som att det är en jävla ursäkt till sitt beteende hela tiden. Har du svårt att koncentrera dig betyder det inte att du har ADHD, det kan vara så att du bara är lite tankspridd, Att du känner lite extra mycket betyder inte att du har borderline, det kan ju bara vara så att du går igenom väldigt mycket just nu...

Ja herregud, Se det inte som en ursäkt till sitt grisiga beteende, se det som något att jobba vidare på.


Svar: Helt rätt! Trodde faktiskt inte att det var så många som tyckte som jag eller ens hade tänkt på detta. Så jävla skönt att det finns fler! :D Jag spyr verkligen på det här...
VENICE

#4 - - Sophia:

Yeeey woooord! Håller FULLSTÄNDIGT med. Det är en skam att folk strävar efter att vara sjuka istället för att vara förebilder och visa hur man är frisk! Miiijaaoo på dig! ;)

Svar: Mijao mijao ;)
VENICE

#5 - - milina.blogg.se:

Håller med! Det förstör sjukt mycket för oss som faktiskt har diagnoser..

Svar: Ja jag tycker det är skit verkligen. Ett hån... jävla pajasfolk!
VENICE

#6 - - Life of Johanna:

Först blev jag provocerad, men när jag läste hela inlägget så förstår jag du inte menar de som faktiskt har en diagnos, de som inte ens "bett" om det.

Håller med dig, man kan vara sjuk utan ha en diagnos. Men tyvärr är samhället uppbyggt på du får bara hjälp med en diagnos och det är synd, men det är en annan debatt!

Svar: Vilken tur att du läste allt innan du gav respons ;) Haha! Lätt hänt att man blir provocerad av laddade ämnen...
VENICE

#7 - - tinabanck.blogg.se:

MYCKET BRA SAGT!

Svar: TACK :D
VENICE

Upp