Varför är det så känsligt?

Nu tänker jag röra om lite i ett krystat ämne, nämligen val och politik! Har du svårt för långa och allvarliga texter och hellre bara vill se chica bilder på dagens utstyrsel eller veta vad jag åt för trendigt till frukost så vänta till imorgon så kommer jag säkert göra lite roligare inlägg igen! :D
 
Jag har funderat lite på varför det är så himla himla känsligt att prata om vad man röstar på. Det är nästan lite magknipsvarning på frågan. "Vad röstar du på?" är en fråga som får oss att nästan skruva sönder våra stackars kroppar av obehag. Vad beror det på??
När jag ställer frågan till mig själv så kan jag inte komma på någon anledning alls. I alla fall inget som jag känner får JUST MIG att knipa igen (Ja jag kommer snart att släppa bomben!). Men jag gissar att den underliggande orsaken för de flesta är att man inte tror sig kunna svara på följdfrågor. För egentligen är det nog inte så otäckt att bara blotta vad man är för typ av väljare, utan den där riktigt skitnödiga känslan kommer när vi tänker på vad frågeställaren kan tänkas komma med för följdfrågor (för såna kommer det nästan alltid!) om vi svarar på fråga ett. Varför röstar du så? Men hur tänker du nu? Osv. Eller rent ut sagt bara Va faaaaaaan, är du inte riktigt KLOK!!? ......Hur många besvarar såna frågor med en självsäker näsa i vädret och en totalt kolugn mage??? Jag tror inte att det är så många som räcker upp en hand där...
Det svar jag snabbt ger mig själv (men som jag inte alls vet hur det kommer komma ur mig när och om jag väl får frågan av nån annan) är "Därför att det partiet gynnar bäst mitt liv och mina förhållanden just nu".
Behöver svaret egentligen vara så mycket mer utförligt än så?? Jag tycker att det är ett klart godkänt svar och det är också ett svar som jag tycker man gott och väl kan nöja sig med som frågeställare. Vare sig du är en total främling för mig eller en familjemedlem.
Jag tycker det är ganska självklart - Jag röstar på dom som är mest mån om just Mig, Min familj och Min livssituation. Inte det som gynnar min arbetskompis eller granne bäst. För ja det låter faktiskt så på folk ibland som kommer med dessa följdfrågor,  "Hallå, nu röstar du ju så att det blir HELT på tok för MIG! Ändra dig genast!! Såhär kan du inte göra!" ......................Ööööh???
 
Jag har gjort flera valkompasstest (Jag vet inte om det heter så men jag väljer att kalla det så) på internet, och inför både förra valet och årets val har jag fått ledande resultat om jag borde rösta på Vänsterpartiet. Det är ett parti som jag studerat väldigt lite tidigare och inte vet så mycket om. Jag tror också att flera av dessa test som finns överallt just nu är lite halvhjärtat ihopknåpade och säkert något oseriösa, och jag kommer INTE gå och rösta på Vänsterpartiet nu bara för att majoriteten av mina testresultat har pekat på dom. Men när jag av nyfikenhet läser på om V tycker jag att deras punkter stämmer ganska bra inpå vad jag vill ha just nu och vad jag tycker är viktigt idag. När jag läser på känner jag mig träffad på flera områden och det känns rätt på många sätt. Dock vet jag att jag kommer behöva läsa på bra mycket mer och följa med i politiken i många år till innan jag kan säga att jag är en självklar "det" eller "det".
 
Förra valet röstade jag på Miljöpartiet. För det var bäst för mig just där och då. Och det beslutet tog jag efter att ha bestämt mig för att helt gå min egen väg, och inte låta mig påverkas av någon när jag gick till vallokalen och plockade mina lappar. Jag slöt öronen för alla annars ganska lättpåverkande människor runt om kring mig och ägnade ungefär ett halvår innan valet åt att på ett öppet sätt granska alla partier på egen hand. Jag bestämde mig för att se vad ALLA hade att säga och INTE stänga av TV:n så fort det dök upp en politiker jag inte hade så mycket för eller slänga reklamutskicket som kom i brevlådan bara för att broschyren skyltade med ett visst ansikte eller en viss bokstavskombination.  För jag anser att på samma sätt som jag forskar i ett parti innan jag bestämmer mig för att gilla det, måste jag läsa på om och följa andra partier på samma sätt innan jag kan bestämma mig för att inte gilla just dom. Annars gör jag inte något rättvist val.
Jag tycker att det är riktigt nötigt av folk att välja/välja bort vissa partier bara för att storebror, mamma eller bästa kompisen har sagt att man ska tycka bra/ illa om dom. Utifrån ett sånt agerande har man bara blint litat på andra för att man är för lat för att bilda sig en egen uppfattning, alternativt bangar för att utforska en egen väg för att det är bekvämast att hålla sig till "gruppen" så att man inte blir utfryst. Och har man valt den metoden när man röstat så har jag full förståelse för att man blir skitnödig när någon frågar varför man röstar just som man gör. Du vet väl inte själv?...
 
Iallafall.... Anledningarna till att jag röstade på M i förra valet var flera. Dels var det Maria Wetterstrands framtoning i media som påverkade mig väldigt mycket. Allt hon sa träffade mig och jag fick känslan av att det var en människa jag kunde lita på. I alla debatter och program hon deltog (som jag såg) var hon orubblig. Ingen motståndare kunde rubba henne. Hon hade svar på allt, kunde ta vilket mothugg som helst och vek sig inte för ett enda försök till fällning. Hon var snabb med sina svar och stensäker på sin grej. Det var såklart inte bara en människa som påverkade mig utan deras punkter rörde mig ganska mycket just då, hur jag levde då och vad jag tyckte var viktigt just då. Det föll sig bara naturligt att rösta på dom när det var dags helt enkelt.
 
I år är jag osäker. Jag försöker hänga med i det mesta som rör politiken just nu och försöker hitta ett rätt fack att tryggt kunna sätta mig själv i, men det är svårt. Jag har i alla fall sållat ner till tre alternativ. Antingen går jag efter vad kompasserna visar mig, eller så går jag efter vad hjärtat säger. Eller alternativ tre - tänk enkelt - välja mellan bara S och M.
Jag har inte bestämt mig än. Men när gjort mitt val så kommer jag berätta. Här i bloggen.
Jag har valt att starta en blogg utan fasader och hemligheter och det tänker jag leva upp till. Sen om någon här är intresserad av vad jag röstar på är ju en annan sak. Men då har jag i alla fall hållt va jag lovat :)
Politik | |
#1 - - Fina Frun :

Jag har absolut inga problem med att berätta om vem jag röstar på. Förstår inte heller varför folk håller det hemligt? Om man skäms/tycker det är pinsamt att avslöja partiet som fått rösten, så har man troligen röstat fel!

I EU-valet röstade jag på Miljöpartiet, men har inte riktigt bestämt mig ännu om jag skall lägga rösten på dem i riksdagsvalet.

Bra inlägg!

Svar: Åh tack för att du finns haha! Så skönt att det finns fler än jag som tänker i de banorna :D och visst är det svårt att välja. Jag kommer förtidsrösta så fort jag kan och jag kommer nog bestämma mig på plats...
VENICE

#2 - - Josephine:

Tycker också att detta var ett bra inlägg! Förstår inte heller varför de är en sån tabu att säga vad man röstar på. Det är ju inte hela världen.. Själv vet jag inte alls, jag är inte så insatt längre och måste verkligen läsa på nu innan valet. Känner att jag kan se lite bra saker i de flesta partier men är inte helt något av dem skulle jag säga :) så svårt!

Svar: Hej och tack för din åsikt! Jag tycker att det finns väldigt bra program på TV inför valet detta år, det tycker jag inte att det har funnits inför tidigare val. Det har mest varit babbel och larverier. Så ett tips är att kolla TV mycket om kvällarna! ;) Det kan ibland vara lättare än att läsa massa texter. Sen finns det ju flera tester man kan göra om man söker på valkompasserna. Där gäller det dock att hitta nån som känns seriös. Hoppas du kommer fram till nåt och ha en bra vecka nu! :)
VENICE

Upp